Kategorie
Przydatne praktyki

Przerwa na oddech.

Przerwa na oddech

Oddech jest z nami od dnia narodzin aż do chwili śmierci. Utrzymuje przy życiu nasze ciało. Samo ciało, w przeciwieństwie do umysłu, który nieustannie brodzi we wspomnieniach z przeszłości lub fantazjuje na temat przyszłości, zawsze istnieje tu i teraz (fizyczne przemieszczanie się w czasoprzestrzeni to nadal domena science fiction).

Kiedy dopadną cię silne emocje i poczujesz, że wpadasz w samonapędzającą się spiralę negatywnych myśli i emocji, zrób sobie 20 sekundową przerwę na oddech. Pamiętaj, że emocje to nic innego jak fizjologiczna reakcja w ciele, która powstaje pod wpływem negatywnych myśli. Objawia się w postaci przyspieszonego oddechu, ucisku, parcia w klatce piersiowej czy gorąca. Im bardziej nieprzyjemne myśli, tym silniejsza reakcja w ciele.

Gdy więc dopadną cię silne emocje, zamknij oczy i zrób kilka głębszych wdechów i wydechów. Następnie, znajdź miejsce w ciele, gdzie czujesz dyskomfort, ucisk, parcie lub gorąco. To tu zagnieździły się twoje emocje. Wyślij w to miejsce kilka łagodnych wdechów i wydechów. Wyobraź sobie, że z każdym wydechem ciało puszcza wszystko co mu nie służy, a każdy wdech zapewnia mu ładunek pozytywnej energii.

Problem, z którym się zmagasz nie zniknie, ale kotwicząc uwagę w ciele (a tym samym w teraźniejszości) zatrzymasz samonapędzającą się spiralę negatywnych myśli i emocji.

Przeczytaj także

Dobra proza z psychologicznym zacięciem.
Przerwa na współczucie dla siebie.
Czy lęk sabotuje nasze marzenia?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *